Op de fiets naar Santiago de Compostela en weer terug

2e deel

Nog zo´n 170 km naar Santiago en daar het eerste stuk voornamelijk omlaag gaat is het doel voor vandaag Portomarin, daar is ook een camping en het wordt tijd de tent weer eens op te zetten. Onderweg haal ik zoveel mogelijk stempels voor het credencial en breng ik een bezoekje aan het klooster van Samos met zijn mooie binnentuinen. In de middag loopt de temperatuur toch nog snel op en zo wordt het toch nog een dagje met veel zweet. Bij Portomarin blijkt de camping iets buiten het stadje te liggen en wel een steil stuk omhoog, nog steiler omlaag en weer steil omhoog. De campingeigenaar ontvangt me echter in kokskostuum en vraagt of ik er ook wil eten. Dat wil ik natuurlijk wel doch dan herinner ik me dat ik vergeten ben te pinnen. Even later wandel ik de hellingen weer terug naar het stadje en pak gelijk nog een terrasje mee met wat tapas. Om 8 uur ben ik weer terug en het restaurant blijkt een enigzins beperkt menu te hebben, namelijk eten wat de pot schaft. Die schaft gelukkig wel goed en vooral veel. Het bord spaghetti krijg ik niet leeg en even later wordt deze gevolgd door een enorme schotel met patatten en ik schateen kleinpondje gestoofd rundvlees. Het smaakt heerlijk maar uiteraard kom ik hier ook niet verder dan de helft. Een stuk Santiagotaart en een koffie later kan ik amper nog uit mijn stoel komen. One more tiny After Eight perhaps??? Even later verschijnt er zowaar nog een fietsbelg op de camping (ik was er vooralsnog de enige fietskampeerder) en we maken een praatje over de rit en over de elektromotor in zijn voorwiel.

De volgende ochtend begint de etappe met een fijne klim van 12 km straight. Dat is lekker binnenkomen en de eerste kilometer voel ik al snel in de dijbenen. Op een steil stukje zie ik later een puntje in mijn spiegel die heel snel groter wordt. Het is de Belg en met die motor racet ie echt tegen de helling op. Terwijl ik er puffend 7 km/u uitpers komt ie op zijn gemakkie met 12, 13 km voorbij gepeddeld. GRRRRRRRRR!!!!!!!!! Ik ben echter toch blij dat ik het nog op eigen kracht kan, dan maar wat langzamer. Toch is het wel een mooie uitvinding. De rest van de etappe gaat continu omhoog en omlaag en bij iedere afdaling probeer ik zoveel mogelijk snelheid te maken voor de volgende klim. Het doel is een camping, zo´n 3 km voor Arzua. Als ik echter opeens onverwacht Arzua zelf binnenrij blijk ik iets te ver te hebben gereden. De camping blijkt in zo´n dalletje gelegen te zijn waar ik met 50 km/u doorheen ben geraast. Dan maar een pensionnetje in Arzua en ik heb een eenvoudige doch zeer katholieke kamer (zo ruikt het er althans met degeboende houten vloeren de spreitjes op het bed en het Ave Maria beeldje aan de muur). Geen TV dus de wedstrijd Nederland-Frankrijk kijk ik weer in het restaurant (voor de goede orde - pas in het restaurant kom ik erachter dat Nederland speelt, het EK zit nog niet echt in mijn systeem). Na de eerste helft vind ik het wel best zo en ga slapen. ik zie morgen wel wat het geworden is.

De volgende ochtend haal ik een ontbijtje bij de bar op de hoek en zie tot mijn verbazing in een Spaanse krant dat het nog 4-1 is geworden. Toch wat gemist de 2e helft...... Het is de laatste etappe naar Santiago en is toch wel een emotionele ervaring. Regelmatig heb ik natte ogen en niet van de tegenwind. Dat duurt tot ik Gerard ontmoet als ik in een dorpje even uitrust. ¨Wat een teringheuvels, ik heb het helemaal gehad met die klimmetjes¨ is het eerste wat ie zegt voorhij al zwetend een sigaret opsteekt. Die heeft de Esprit de Chemin ook niet gevonden onderweg denk ik. Als ik even later verder rijd stapt hij ook gelijk op en gaat achter mij aan fietsen. En als ik nu ergens geen behoefte aan heb is het deze hinderlijke horzel in mijn wiel te hebben als ik straks Santiago binnen rijdt. Gelukkig gaat het al snel weer wat steiler omhoog en na enig gerochel en gehoest zie ik dat ie afstapt om de fiets verder omhoog te duwen. Iets sneller dan ik eigenlijk wil trap ik door om hem definitief los te rijden doch ik besef dat dat nog lastig wordt aangezien iets verder, op de grens van de stad,nog een klooster is wat ik wil bezoeken. Inderdaad ontmoet ik hem daar weer doch pas nadat ik mijn stempel heb en hij de zijne nog moet halen. Snel de stad in!!!! Santiago, ik ben er.

De eerste hotelsin het centrumdie ik probeer zitten al vol maar op de Praza de Galicia vind ik toch nog snel een kamer. Na een snelle douche met de credencial op zak richting het Pelgrimsbureau. Hetis er nogal druk en ik besluit later terug te komen. Eerst maar eens de kathedraal bezoeken en wat drinken op een terrasje. Als ik later terug kom is er vrijwel niemand meer en heb ik snel het compostelaat op zak. Zo, mijnplek in de hemel is gereserveerd, whehehe. Pasbij de koffie na het eten zie ik de eerstebekenden. Het zijn Peter en Marion, de fietsduitsers die ik op de Cruz de Ferro heb gesproken(en later nog in Ponferrada). We drinken nog samen wat en dan is het bedtijd.

Opzondagmorgen bezoek ik om 12 uur de pelgrimsmis in de kathedraal. Al snel zie ik Jacques en ......die ik sinds Chartresal regelmatig heb ontmoeten mee heb gegeten. Zij hebben al wel een zitplaats en ik niet want de kerk puilt werkelijk uit - het is megadruk. Ook Ben en ...... duiken op(ook al voor het eerst in Chartres gezien) enna de mis(zonder slingerend wierrookvat) duiken we de kroeg in voorkoffie, verhalen, wijn en het is al zo laat, toch maar wat eten met nogmeer wijn. Om 4 uur nemen we weer afscheid en als ik langs het Pelgrimsbureau loop zie ik daar eenbekende tandemstaan. Ook Joris en Anne zijn net gearriveerd en die heb ik voor het laatst gezien op een terrasje in Cadillac (voor het eerst, hoe kan het ook anders, in Chartres) alwaar zij trakteerden op koffie en ik nog riep dat het volgende rondje voor mij zou zijn. Wat geweldig dat ik deze belofte nu alsnog kan inlossen.

In de kathedraal wil ik nog een kaarsje branden voor oma en eenieder die mij in de voorbereiding en onderweg hebben gesteund maar de verschillende altaren hebben allemaal verschillende prijzen voor de (elektrische) kaarsjes; 10 ct, 20 ct, 50 ct - zou de enige heiliger zijn dan de andere? Voor de zekerheid neem ik maar die van 50 ct en ik hoor laterdat dat ook het oudste altaar van de kerk is. Zal welgoed zijn denk ik maar.

Ook vandaag, maandag is nog een rustdag in Santiago en ik besluit nog een keer naar de pelgrimsmis te gaan; kijken of er nog meer bekenden zijn gearriveerd. Deze keer is het iets rustiger, ik heb een goede zitplaats en het wierrookvat hangt er ook deze keer. Na de mis kom ik de elektrofietsbelg nog tegen die met fiets en al op de bus naar Frankrijk springt om nog wat langs de kust te rijden. Ik duik het internetcafe in om dit verhaal te dichten en dat is nu klaar en morgen spring ik weer op de fiets voor de terugreis. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken na de warme douche die de Camino is. Adios!!!

Reacties

Reacties

Robert-Jan en Renate

Hoi Frank,

Inmiddels ben jij vast alweer begonnen aan een mooie terugtocht. Wij zitten momenteel in Viborg. Nog zo'n 2 dagen verwijderd van Skagen. De route door Jutland is erg mooi en we zien veel oude grafheuvels, runenstenen, verdedigingswallen en delen van de Hærvejen en Ochsenvej allen uit de Vikingtijden. Af en toe zijn die oude wegen wel wat irritant, want grote delen van deze weg moeten vanwege hun oudheid grindpaden blijven. Verder is het ook erg gezellig, alleen jammer van de regen waar we soms wel erg veel last van hebben. De komende twee dagen is het hopelijk wel droog. Na Skagen rijden we nog in 3 dagen terug naar Viborg en dan de trein naar Delfzijl. Heel veel groetjes en nog goede terugreis.

RJ en R

Henk en Rita

Hoi, Frank

Hoe staan de zaken er voor? Wij hebben inmiddels de draad thuis weer opgepakt. Een beetje weemoedig zijn we wel. Hadden we toch terug moeten fietsen?
Ikl hoop dat het weer een beetje meewerkt. Leuke site, we blijven je v olgen. Courage en bon Camino.

denise

Hai frank,

Ik had nog enig leeswerk in te halen...ben er weer voor gaan zitten met mijn dochter op schoot, wat een leuk verhaal weer. Gefeliciteerd met het behalen van je einddoel..wat een prestatie.

Hier alles ok. We hebben allemaal de griep gehad en zijn langzaam weer op de been. Morgen gaan we een lang weekend naar Begie.

grt, Denise

Succes met de terugtocht!!

Smoes

Hoi lieverd,
Bedankt voor het telefoontje van zaterdag 28 juni.
Wat een verrijking heb je weer opgedaan om met "regenboog"mensen vijf dagen op een berg je visie op de wereld in een andere omgeving uit te breiden.
Neem aan dat het vegetarische eten je niet heel en al bevallen is. Misschien ook wel, kun je een paar dagen ONTSLAKKEN.
Zie met spanning uit naar je nieuwe berichten.
Ben in ieder geval t/m 5 juli op de Holysingel. Moet 3 juli weer terug naar het ziekenhuis .Operatie aan de pols is niet naar wens verlopen.
Kreeg nog poste restante een pakje uit Spanje.
Ga morgen ( 1 juli) even op een heen en weertje naar jouw huis voor de post en de twee planten. Post werkt volgens mij voor geen meter, krijg amper jouw brieven door. Leg ze op het bureau en als je thuiskomt mag jij met de TNT even achter uit je keel gaan spreken !!!!.
Heel veel geld voor weinig service.
Kind, fiets nog lekker even door. Tot In ROTJEKNOR.
Dikke kus, Mama.

smoes

vandaag, 16 juli 2008. Hoorde van Jo dat je een heel verhaal had geschreven in een bibliotheek, op een verkeerde knop drukte en WEG verhaal.Zonde van de tijd en inspanning. Was een paar dagen in Amsterdam bij oma. Ging niet erg goed met haar, overgeven, dunne ontlasting, misselijkl, kortom even "pleegzuster Bloedwijn" geweest. Miep heeft gisteren het stokje van mij overgenomen zodat ze niet helemaal alleen aan haar lot wordt overgelaten. Volgende week zien we wel verder als we met z'n viertjes weer familie-beraad houden.
Kwam bij toeval, bestaat dat ?, je foto's tegen op Frank drop a note, space. Had je al op 16 juni op de computer gezet volgens de gegevens alleen wist waarschijnlijk niemand hier iets van! Had je ook niet op je laatste blog geschreven maar je a technische moeder drukte weer eens op een knop en VOILA.
Over het weer valt niks te schrijven, Karel!!!Utrecht !!
Theodoor !!!. Wacht tot as. maandag op mijn hulp en toeverlaat Darifa en vertrek dan ijs- en wederdienende naar Hoeven.
Hoop voor die tijd nog wat van je vernemen. Ben niet de enige die steeds zoekt naar nieuwe reisverslagen maar hoop doet leven !!
Liefs en tot horens, ziens of schrijfs.
Kus Mama.

josé

Hallo Frank,
Ben jij de ligfietser die ik regelmatig tegenkwam op weg naar Santiago? In St Jean hebben we samen gegeten.
Ik heb teruggefietst zoals jij ook van plan was.
Via Jes en Jacques heb ik een foto gekregen waar zij met jou en ook met Ben en Thea op staan even nadat ik weer uit santiago was vertrokken.
Hartelijke groeten en ik ben benieuwd hoe jouw terugreis is verlopen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!