Op de fiets naar Santiago de Compostela en weer terug

De volgende etappes

Na een druilerige rustdag op de camping bij Tours was het de dag erop niet veel beter. Gestaag kwamen de wolken vanuit het westen opzetten en die voorspelden niet veel goeds. Gelukkig kon ik alles wel droog inpakken maar een uurtje na vertrek - ik stond net even te beppen met een stel die ik al in Chartres had ontmoet en die daar in de berm iets zaten te eten - of de eerste bui brak door en zo kon ik voor het eerst sinds het vertrek de regenkleding aan. Gelukkig maar voor5 minuten en voor het begin van de volgende klim scheen het zonnetje al weer. Even later zag ik een paarhonderd meter links van me de buien neer komen en idem dito een paar honderd meter rechts. Boven me een strak blauw strook die precies de weg volgde :-)

Toen ik een eind verder de volgende depressie niet meer fietsend voor/opzij kon blijven vond ik gelukkig in een dorp een mooi hokje waar ik en de fiets precies in pasten. Even later barstte het los en hagel en onweer kletterde neer op het dorp. Ook dit was gelukkig snel weer overgedreven en op deze manier wist ik ook de volgende stortbui droog door te komen. Ik lette zo echter meer op de hemel dan op de toch wel heel mooie omgeving. Ik kwam terecht op een camping vlak bij Chatelleraut, zogenaamd 4 sterren (en de bijbehorende prijs) maar nu even niet. Wel ontmoette ik er een ander stel die met een ligfietstandem (de achterste fietst normaal en de voorste ligt) en bagagetrailer op pad waren. Een mooi gezicht - zo'n treintje. Aangezien er op de camping verder niets te eten te krijgen was wandelde ik maar naar het aanpalende centre commercial en zo beland ik in de Mac..... Weer eens wat anders zullen we maar zeggen. De milkshake was wel lekker.

De volgende dag begon weer zonnig. Wel met bewolking maar deze keer niet dreigend. Slechts45 km naar Poitiers stonden er op het schema dus een fluitje van een cent. Alleen was ik niet vooruit te branden - pap in de benen. Zo zie je maar weer dat het Macvoer echt 0,0 voedingswaarde heeft. In Poitiers direct een groot bord spagetti carbonara besteld om weer op krachten te komen. Even later vond ik in het centrum een eenvoudig hotel en daar deed ik snel een wasje. In de namiddag/avond nog een wandeling gemaakt langs een aantal van de vele kerken in dit stadje. Wel mooi als je 's avonds zo'n enorme kathedraal voor jezelf alleen hebt. Wat minder was was mijn keuze qua restaurant. Het zag er op zich leuk uit maar het eten was fantasieloos en leekzo uit eenmagnetron te komen. Snel naar binnenwerken en wegwezen dus.

Maandagis de wind weer gedraaid en komt weer uit het oosten. De wolken die de afgelopen dagen het land zijn ingewaaid komen allemaal weer terug maar nu in een dikke grijze soepvorm. Het is frisjes op de fiets. De ideale camping voor vandaag ligt op 80 km maar volgens het boekje is ie nog gesloten. De alternatieven zijn een camping op 60 km of op 100 km. Omdat er ook nogal wart heuveltjes tussen liggen besluit ik maar voor de 60 te gaan. Het zijn wel weer van die korte heuveltjes en omdat er maar weinig kilometers op het programma staan besluit ik er weer een training van te maken - in de aanloop snelheid maken en dan zo hard en zwaar mogelijk tegen de helling aan knallen. Met 25 km/u omhoog en bovenop weer uithijgen. Het schiet zo wel lekker op en zo ben ik al voor drieen in het plaatsje van bestemming. De camping is echter een lullig veldje voor campers zonder enige voorzieningen en de lokale historische abdij is alle dagen geopend behalve op maandag. Hier heb ik dus ook niets te zoeken. Op naar het volgende plaatsje met een dichte camping maar misschien wel een hotel of iets dergelijks. Dat gat is echter ook niets dus uiteindelijk toch maar de 103 km naar St Angeau volgemaakt. Daar is een kleine maar leuke camping die wordt gerund door een engels echtpaar. Aangezien de winkel in het dorpje niet meer open was val ik terug op mijn noodrantsoen. Spaghetti met een zakje kaassaus en een stuk saucisson (lekkere franse droge worst). Van de campingeigenaresse koop ik nog een 2-literfles water voor een euro en de blikjes 7-up (houdbaar tot febr. 2008) en orangina (juni 2008!!!) krijg ik er gratis bij.

En zo is het alweer dinsdag, is het weer warm en zonnig en fiets ik door prachtige heuveltjes verder naar het zuiden. Wat me al jaren niet is overkomen - na een korte drinkpauze wil ik weer wegrijden en denk wat rijdt ie vreemd en zwabberig......... Jawel, de eerste lekke band in zo'n 9000 km. Hup, alle bagage eraf, voorwiel eruit en bandje gelicht. Gelukkig ben ik het plakken nog niet verleerd en het minieme gaatje is snel gevonden. Met mijn mini-fietspompje krijg ik de druk toch nog makkelijk weer boven de 3 bar en zo fiets ik weer verder. Na 70 km bereik ik het dorpje St Severin. Bij de lokale tabac vraag ik naar het adres van de camping. 'Mais c'est ferme' klinkt het - dat stond er eventjes niet bij in het boekje. Wel staat in het boekje dat de camping in het volgende plaatsje ook gesloten is dus als ik een liefelijk dorpshotelletje ontwaar is de keuze snel gemaakt. Ik krijg een prima kamer en de lokale mr. Fawlty is ook de chef van het bijbehorende restaurant. Deze weet gelukkig wel wat koken is en het eten is weer ouderwets smullen. Na soupe, entree, plat, fromage, dessert, cafe een een half flesje sancerre duik ik tonnetje rond de mand weer in. Als ik de volgende ochtend wakker wordt zet ik alle argumenten op een rij om hier toch maar even een rustdagje in te plannen. 4 Fietsdagen van Tours en nog eens 4 fietsdagen naar St Jean Pied de Port waar ik sowieso ook een rustdag wil houden. Dan kom ik daar zondag aanstaande aan en heb ik Rotterdam-Pyreneen in exact 3 weken gefietst. Redenen genoeg dus om ook vanavond weer van zijn kookkunst te genieten. En ik mag de hotelcomputer even gebruiken voor deze update. En nu kan ik vanvond ook nog de champions league finale op tv zien - een ongeplande maar toch wel leuk extraatje.

1210 km op de GPS en in totaalal weer 5100 hoogtemeters.

Reacties

Reacties

Marjolein

Hoi Frank,

Ben je nou een stichtelijke fietstocht aan het maken of een culinair reisje mét caloriën-controle door het er weer vanaf te trappen? Uit je verhalen blijkt dat je geniet en dat is je dan ook van harte gegund!!

Afgelopen zondag was een leuk feest. Minder leuk was dat Willie (vader van Mario) ernstige hartklachten kreeg hier. Hij wilde zelf naar huis gaan, omdat hij de 'feestvreugde' niet wilde bederven. Natuurlijk hebben we hem niet naar huis laten gaan, maar is Johan direct met hem naar het ziekenhuis gereden. Daar ligt hij tot de chirurg in Eindhoven zal besluiten hoe het verder gaat. Dotteren of een omleiding maken, omdat na diverse onderzoeken is gebleken dat de kransslagader vernauwd is.

Buiten -uiteraard- de dagelijkse bezoekjes aan Willie in het ziekenhuis, gaat alles hier verder het normale gangetje.

Het weer wordt elke dag een beetje beter, we kunnen alweer in de tuin eten. Komend weekend gaan we zaterdag naar de bioscoop en zondag is hier in Helmond het Artimonde cultureel festival. Altijd leuk met straattheater, kunstige dingen, straatmuziek en biertjes. We hebben er zin in!!

Groetjes en tot schrijfs,
xxx
Marjolein

je pa.

hallo frank.

heb je reisbeschrijving tot op heden met plezier gelezen en ik moet zeggen dat je in mijn ogen moedig aan het fietsen bent. hou het vol tot santiago.
had overigens gisteren avond je moeder nog aan de telefoon. zeer warm (plm. 30 gr.) maar vermaakt zich wel. alles goed daar met de familie. hier in hoeven geen nieuws, alles gaat z'n gangetje en hier ook nog redelijk weer. allez frankske, tot de volgende keer en
het volgende schrijven.
groetjes pa.

Denise

Hai frank,

Ik kijk voor het eerst naar je reisverhaal en zie tot mijn verbazing dat je al heel ver bent met je tocht. Even alles ingehaald...je verslag met veel plezier gelezen. Zie graag de plaatselijke franse gerechtjes voorbij komen als francofiel natuurlijk. Mnn ik heb ook wel zin om door frankrijk te reizen.

Je houdt het goed vol...ik had niet anders verwacht.
Ik probeer ook weer een beetje in conditie te komen na de bevalling. Vanaf volgende week ga ik weer sporten.
Alles goed hier met de kleine meid, Quinten en Arthur. Amélie groeit als kool en begint al aardig de wereld in te kijken. Vanaf woensdag wordt het weer mooi weer hier...lekker weer naar buiten.

Heel veel plezier verder met de tocht en tot het volgende bericht,

Denise

Mario, je schoonbroer.

Hoi Frank,

Zo te lezen gaat het allemaal wel goed. Ik heb wel krom gelegen achter mijn PC toen ik het stuk las over de band. Je krachtterm komt me wel bekend voor, ik gebruik die ook wel eens :).
Ik kom nu wel heel erg in verleiding om mijn fiets weer een paar meter te verzetten, dat wil zeggen de garage uit, om hem eens flink onder handen te nemen. Afspuiten, smeren etc. en er dan maar weer eens wat kilometertjes mee te gaan maken. Waar zijn de tijden gebleven dat ik 5 dagen per week zo'n 80 tot 100 km eruit sleurde? Ik moet er op dit moment toch ongeveer 8 kilo af gaan fietsen. We hebben ook maar weer een vakantie geboekt ........... jaja weer naar Madeira in juli. Deze keer nemen we Lars en Ivo mee en maken we er een DOE vakantie van. In oktober gaan we dan nog maar een week, en dan nemen we Nicole en haar vriedje mee. Dat wordt luieren 'vrees' ik hahaha.
Nou voor mijn doen heb ik weer genoeg op je BLOGje geschreven. Veel plezier nog en ik lees je verhalen, overigens met veel plezier, wel weer.

Groetjes van je schoonbroertje.

Smoes

Lieve Frank,,

Zo, vannacht weer teruggekomen uit Turkije. Was een schitterende vakantie met mooi weer, de laatste dag bijna niet te harden in de zon, 38 gr. C is een beetje teveel van het goede. Las met veel plezier je reisverhalen en als je in de toekomst geen brood meer op de plank mocht hebben kun je altijd nog schrijver worden, zo uitgebreid en verhalend, het lijkt wel of ik erzelf bij ben. Dan je culinaire hapjes en drankjes, ik proef ze !
Fijn dat de post is aangekomen. Zelf heb ik hier ni 3 brieven voor je liggen. Neem ze a.s. maandag mee en leg ze wel op je bureau.
Heb het groene licht gekregen voor de operatie. Gaat 3 juni gebeuren, hoop dan van die vervelende pijn af te zijn. Steek maar een kaarsje voor me op.
Had heel veel plezier van mijn nieuwe koffer op 4 wielen. Geen omvallend gevaarte meer.
Ben wel toe aan een nieuwe GSM, de "koelkast"van jou heeft het bijna begeven. Mag ook wel na zoveel jaar, ik kon in Turkije geen bericht meer versturen en de batterij moet om de dag worden opgeladen. Zal ik weer aan een ander type moeten wennen, met deze kon ik letterlijk lezen en schrijven. Hoop maar dat de verandering ook verbetering is.
Helaas ga ik nu aan de dagelijkse sleurslag na de vakantie, een enorme baal was draaien en drogen.
De weersverwachting voor vandaag klopt voor geen meter, zou zonnig zijn maar toen ik opstond druilde het een beetje en het is zwaar bewolkt. Niets verandelijker dan Harry Otten. Zit er wel meer naast volgens mij ') en vele anderen).
Nou lieve knul, ik zou zeggen `fiets ze`Kijk met genoegen uit naar je nieuwe reisverslag !
Heel veel liefs en wees voorzichtig. Krijg buikpijn als ik lees dat je van de heuvels afscheurd !
Dikke zoen, Smoes.

Carla en Jan Rosenthal

Hallo Frank,
Via je moeder aan je verhalen gekomen van je pelgrimroute en aan de hand van je reisverslag op de kaart een beetje gekeken waar je nu zo ongeveer ben.
En zo te lezen verzorg je jezelf goed en lekken banden zijn niet leuk maar je moet het maar zien als een boete doening.
Met je auto gaat het goed die staat nog lekker op je te wachten,met Jo afgesproken dat ik hem af en toe laat draaien de motor dan niet de auto.
Wij hopen dat je het er goed van afbrengt en het beste.
Als je aangekomen bent in Santiago steek voor het gehele thuis gebeuren een kaarsje aan bedenkt er dan wat bij over ons allemaal maar speciaal voor je zus en je moeder en je oma.

Frank sterkte en tot horens,
Jan jr en Jan sr en Carla

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!