Op de fiets naar Santiago de Compostela en weer terug

De afgelopen week

Zo, eindelijk weer een internetcafeetje gevonden om het log bij te werken. Inmiddels ben ik in Tours aangekomen en de achterstand is dermate dat ik het maar niet meer dag per dag doe.....

Even in vogelvlucht: donderdagochtend uit Tournai vertrokken na eerst nog even een bezoekje te hebben gebracht aan de lokale kapper om me een coupe St Jacques aan te laten meten; lekker kort en dat is wel handig met dit warme weer. Die dag nog naar Cambrai geweest en uiteindelijk een camping gevonden in Honnecourt. Vrijdag ging de route richting het plaatsje Ourscamp. In het boek van Herman Vuisje staat een heel stuk over de lokale abdij aldaar en volgens de gids was er ook een kampeerplaats. Helaas pindakaas - toen ik er aankwam zaten alle poorten potdicht en volgens de lokalos was er ook niet echt te kamperen. Gelukkig was er nog een camping in de buurt dus toen die maar opgezocht. Na een poosje verscheen ook Els weer op deze camping alsmede een echtpaar die ik eerder die dag al had ingehaald.

De volgende dag wilde ik eerst een relatief kort ritje naar Clermont maken om daar verder een semi-rustdag te houden. Echter, in Clermont aangekomen - na al heel wat heuveltjes - dacht ik dat het met die rustdag toch niks meer wou worden en besloot ik door te rijden naar St Genevieve om daar de volgende dag echt een rustdag te doen in een lokaal pension. De klim naar St Genevieve was nog een behoorlijk pittige en het was dan ook fijn om te horen dat de lokale gite (geen pension dus) die dag al gereserveerd was. Na enig aandringen mocht ik echter de tent in de tuin opzetten met het idee om de dag erop alsnog de gite te nemen. Dat kwam mooi uit - de volgende ochtend was de hut al om 10 uur onruimd en kon ik er verder de hele dag luieren. Ook al was het eerste Pinksterdag - de supermarkt was zondagochtend geopend en zo kon ik nog voldoende lekkere sapjes inslaan. `s Middags nog een wandeling gemaakt in de buurt en 's avonds heerlijk gegeten. Ik kreeg een pate de foie die werkelijk verukkuluk was!!! Ik droom er nu nog van....

Op tweede Pinksterdag daarentegen was werkelijk alles gesloten, zelfs de cafe/tabac winkeltjes; Gelukkig had ik op zondag een fles met 2 liter limonade in de vriezer van de gite gelegd zodat ik de hele dag ijskoude drankjes had na ieder klimmetje. Op de camping, net na de passage van het Seine dal, was gelukkig wel een klein kampwinkeltje waar ik nog een blik linzen met worstjes kon krijgen. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Even later kwam ook Alfons zijn tentje opzetten. Hij is met prepensioen en rijdt de tocht in etappes.

Dinsdag bracht de route me naar Chartres. Eerst de tent opgezet bij de camping municipale en toen de stad ingewandeld om de kathedraal te bezoeken (zie ook Ancient Megastructures op Discovery Channel) en een stempel te scoren voor mijn pelgrimspaspoort. De camping in Chartres is een echte verzamelplaats voor Santiago gangers en zo stonden er wel 8 groepjes/individueen - ook Alfons maakte zijn opwachting weer en zo zie je steeds meer bekenden onderweg. Het diner van deze avond werd verzorgd door de lokale traiteur; mjammie mjammie dus :-)).

Woensdag was weer zo'n rit met redelijk wat hoogteverschil maar het laatste stukje was gelukkig vlak. ' s Middags uitstekend gelunched: escargots met paddestoelen als voorafje en een enorme eendebout als hoofdgerecht; ter compensatie at ik 's avonds alleen een omelet..... Later uitgekomen op een uitgestorven camping municipale in een stoffig gat Fretevalle - de eerste camping waar ik geen andere Santiago gangers tegenkwam. Ook geen beheerder dus ik dacht even dat ik een gratis overnachting had. Helaas - de volgende ochtend had ik de tent al ingepakt toen de schoonmaakjuffrouw me alsnog 2,85 euro lichter maakte. Het weer was inmiddels eindelijk omgeslagen en een flink wolkendek hing aan de hemel. Het was zowaar koud in het begin en dat na9 dagen warmte..... Het was wel een fraaie rit richting Tours alwaar ik in een voorstadje op de camping ben gaan staan om er vandaag een rustdagje te houden. Gisteravond is zowaar de eerste regenbui gevallen en het was gelijk een goede ook. Vandaag miezert het een beetje

Het eerste routeboekje is nu uitgereden en ik heb 889 km op de GPS staan met 3274 hoogtemeters. De volgende etappes zien er qua klimmetjes relaxed uit dus als het weer niet verder verslechterd wordt dat een mooi stukje!

Tot de volgende update - bedankt voor de reakties zover.

Reacties

Reacties

Renate

Ha Frank,

Leuk om je belevenissen te lezen! Ik zie het allemaal wel voor me hoe je aan het ligfietsen bent en vooral hoe je van de heerlijke maaltijden smult. Hebben ze in Frankrijk ook van die heerlijke bakkertjes, net zoals in Duitsland?

Wel ben ik blij dat ik nu niet mee moet fietsen. Die heuvels en bergen zijn natuurlijk niks voor mij. Nog drie weekjes en wij vertrekken naar het relatief platte Denemarken. Tegen die tijd zal jij al wel in Spanje zitten.

Hier in Nederland hadden we tot gisteren prachtig weer met temperaturen tot wel 27 graden. Sinds vandaag is het een stuk kouder en kwam de regen ook met bakken uit de hemel. Dat veroorzaakte honderden kilometers file. Gelukkig werk ik nu op 5 minuten lopen van mijn huis, dus had ik daar geen last van :-)

Fiets ze verder en groetjes,
Renate

Marjolein

Hoi Frank,

Bericht op NOS teletekst van 17-05-2008:

****

Kardinaal Simonis heeft in Uithuizen (Gr.) de officiële pelgrimsroute vanuit Nederland naar Santiago de Compostela geopend. Het Jacobspad sluit in Hasselt (Ov.) aan op andere wandelpaden die naar de Noord-Spaanse stad leiden.

****

Nou da's mooi hé?
Ik heb trouwens op Wikipedia nog eens zitten kijken.
Heb jij ook een steen van thuis meegenomen om die bij Cruz de Ferro achter te laten? Dat schijnt een pelgrimsgebruik te zijn, waarmee ze symbolisch hun zonden van zich afleggen en (letterlijk) verlicht hun weg vervolgen. (Maar dat wist jij natuurlijk al...).

Morgen hebben we een feestje in de tuin met uitgebreide Indische BBQ. Dat mis jij nou jammer genoeg, maar aan je verhalen te zien kom je op culinair gebied toch wel aan je trekken!

Na een werkelijk absurde regenval twee dagen geleden (zelfs de grote vijver bij ons voor was een meter buiten de oevers getreden), belooft het morgen weer een aardige dag te worden. Graadje of 18 in het zuiden en geregeld een zonnetje.

Ik reken op een mooie dag in ieder geval. Er liggen heel veel kadootjes voor mij klaar en vandaag kreeg ik al een bos bloemen die bijna niet in de vaas paste :-)

Veel plezier weer, tot gauw!

Kus, Marjolein

Annemieke

Hoi Frank! Belde net Leintje om haar te feliciteren (jij gefeliciteerd met je knappe zus) en kreeg deze link van haar door. Heb veel respect voor de stukken die jij redelijk moeiteloos weg lijkt te fietsen. Krijg zelf na een knie-operatie een maand geleden de trappers nog niet rond en sla noodgedwongen het Helmondse feestje dit jaar over.
Geniet lekker van de rust en ruimte om je heen en succes met de volgende etappes!

je pa.

hallo frank.

zoals je ziet wordt je op de voet gevolgd door iedereen aan het thuisfront. heb gisteren je moeder
aan de telefoon gehad. alles wel in tukrije met veel
mooi weer, eten, etc.

je hebt al gemerk dat het weer hier is omgeslagen
maar gaat sinds vandaag weer de goede kant op.

verder geen nieuws uit deze contreien en wens je
dan ook een goede en behouden reis verder.

tot de volgende mail maar weer.

groetjes van pa.

Robert-Jan

Hee Frank, sinds net ben ik een Magura-Royal-blood transfusie expert. Tijdens de NoordzeeWaddenzeefietstocht was m'n fiets omgevallen in de schapestront en was er ook nog een remhendel gebroken.
Dat apparaat heb ik besteld, was best duur, 52 euro en meteen een remmen onderhoudsset erbij gekocht met die speciale remolie, een injectiespuit en remleiding. De remhendel heb ik vervangen en de rem-olie ververst ;-)
Zometeen maar even een tochtje maken om te kijken of het allemaal weer goed werkt.

Ben je al afgevallen van het fietsen? Of geniet je zo van de Franse lekkernijen dat je een energie-overschot houdt?

Ben je al gezamenlijk met Els op pad gegaan?

Later,

Robert-Jan

Marc Wolters

Hoi Frank,

Je reis vordert gestaag zie ik. Respect !

Groetjes,

Marc Wolters

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!